Bel een bedrijf voor informatie.

Waarom een bedrijf bellen?

 

Stel je voor: je bent op zoek naar informatie over een bepaald product en je wilt weten hoe dit product gemaakt wordt. Natuurlijk kun je daarvoor internet gebruiken, maar lang niet alle informatie die op internet te vinden is, is juist en/of volledig.

Je kunt ook opbellen naar een bedrijf om daar om informatie te vragen. Mensen vinden het leuk als je interesse toont in hun werk en vertellen je er graag iets over. De informatie die je aan de telefoon krijgt, is misschien zelfs duidelijker voor jou en wellicht kunnen ze je wat informatieve folders opsturen.

Wie weet mag je eens een kijkje komen nemen in het bedrijf en hou je er zelfs wel een leuk contact aan over! Kortom: het is het proberen waard.

Toch is het opbellen naar een bedrijf makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe begin je zo’n gesprek? Hoe stel je de juiste vragen? In dit bericht vind je een aantal tips.

 

Voordat je belt…

 

Het lijkt misschien een open deur, maar denk eerst na voordat je het nummer intoetst en op de groene toets drukt… Stel jezelf de volgende vragen:

 

  • Hoe ga ik mezelf voorstellen?

Hoe ga ik uitleggen waarvoor ik bel?

Waarom bel ik juist dít bedrijf?

 

  • Wat is het doel van het gesprek?

Wat wil ik bereiken met dit gesprek?

Hoe ga ik dat doen?

 

  • Welke vragen wil ik stellen?

Kom je, door het stellen van deze vragen, dichter bij je doel?

Schrijf de vragen op, zodat je ze af kunt vinken als je ze hebt gesteld en zodat je er eventueel iets bij kunt schrijven.

 

Hoe begin je een gesprek?

 

Begin het gesprek altijd met jezelf voor te stellen en uit te leggen waar je voor belt. Zo maak je aan de andere persoon  duidelijk wat het doel is van het telefoongesprek.

Een voorbeeld: “Hallo u spreekt met Loes. Ik ben een leerling van Basisschool de Uitkijktoren. Wij zijn bezig met een project over meubels en ik belde u om te vragen of u me misschien iets zou kunnen vertellen over de krukjes die uw bedrijf produceert.”

 

Heeft diegene nu tijd voor je? Super, dan kun je je vragen gaan stellen.

Heeft diegene nu geen tijd voor je? Dat is jammer, maar vraag dan of je op een later moment terug mag bellen om je vragen alsnog te stellen.

 

Tip: Zorg er altijd voor dat je pen en papier bij de hand hebt, zodat je belangrijke informatie of gegevens kunt noteren.

 

Hoe sluit je een gesprek af?

 

Sluit een gesprek altijd af door degene die je gesproken hebt te bedanken voor het geven van informatie en voor zijn/haar tijd.

 

Succes!

Scroll naar boven