Social media: word jij ook een influencer?

Influencers, wie heeft er niet van gehoord? Jij kijkt vast ook wel eens op Youtube naar een filmpje van Enzo Knol, Djamila of Dylan Haegens. Tegenwoordig is ‘influencer zijn’ een echt beroep. Is het echt zo leuk om influencer te zijn? Kies een werkvorm uit en probeer het te ontdekken door een week als influencer aan de slag te gaan.

 

Wat is een influencer?

Het woord ‘influencer’ komt van het Engelse woord ‘influence’ dat invloed betekent.

Een influencer is een persoon die veel volgers heeft op social media. Als je veel volgers hebt, betekent dit dat veel mensen kijken naar wat jij doet, wat jij aan hebt en waar je naar toe gaat. Een influencer kan dankzij het grote aantal volgers online ‘reclame’ maken. Vaak gebeurt dit zonder dat je het in de gaten hebt. Is het jou bijvoorbeeld al opgevallen dat Enzo Knol regelmatig zijn eigen kleding draagt tijdens het filmen? En als je wel eens een filmpje van Nikkie de Jager hebt bekeken, weet je vast van welk merk zij make-up gebruikt.

Online reclame maken, hoe werkt dat dan?

Bedrijven sponsoren bepaalde producten (zoals make-up of kleding) aan influencers en zij maken er reclame voor door deze producten te benoemen of te laten zien. Maar influencers maken niet alleen reclame voor andere merken en/of bedrijven… Zij maken ook reclame voor zichzelf. Knolpower, Meisje Djamila en Dylan Haegens zijn een merk geworden en daarom kan er reclame voor worden gemaakt. Zo kunnen influencers geld verdienen met social media. Slim hè?

 

Welke social media gebruiken influencers?

Influencers gebruiken verschillende kanalen van social media. De meeste influencers gebruiken Youtube en Instagram. Youtube wordt gebruikt om video’s, zogenaamde ‘vlogs’, op te delen. Door het maken van video’s is het contact tussen de influencer en zijn/haar volgers veel persoonlijker. Het lijkt bijna alsof je elkaar kent, alsof jullie vrienden zijn. Instagram wordt vooral gebruik om foto’s te plaatsen en om een live-stream met volgers te starten.

 

Meer werk dan je denkt…

Is het eigenlijk wel zo leuk om een influencer te zijn? Als vlogger ben je de hele dag bezig met filmpjes op te nemen, te bewerken, te posten, reacties te volgen, enzovoorts. Als Insta-influencer ben je de hele dag op zoek naar een leuke plek om een foto te maken. Soms maak je wel honderden foto’s op een dag en zit er maar één tussen die je goed genoeg vindt om te posten. Er gaat meer tijd in zitten dan je denkt…

Daarnaast moet je bij alles wat je online doet, zegt of post heel goed nadenken. Je kunt er niet zomaar een gekke opmerking uitflappen, want misschien beledig je iemand per ongeluk.

Heb je er ook al eens over nagedacht dat het je misschien best wel onzeker kan maken als je de ‘perfecte foto’ moet uitzoeken en hele dag naar jezelf moet kijken? Rianne Meijer is een bekende Nederlandse influencer en zij geeft je een inkijkje in de voor- en nadelen van influencer zijn in het filmpje hier onder. Zij maakt de keuze om op haar profiel niet alleen de perfecte foto te delen. Zo zie je maar dat alle perfecte foto’s die je op social media ziet maar een deel van de werkelijkheid zijn!

 

 

Probeer het uit!

Onlinejuf heeft voor jou een aantal activiteiten bedacht waarmee je kunt uittesten of het echt wel zo leuk is om influencer te zijn. Vraag wel eerst toestemming aan je ouders voordat je hier mee aan de slag gaat.

* Je hebt géén social media account nodig om onderstaande activiteiten uit te proberen.

Wat heb jij geleerd van deze week als ‘influencer’?

Actietip 1:

Houd je eigen blog een week lang bij. Hoe je dit doet? Onlinejuf heeft het voor jou uitgewerkt in een overzichtelijk stappenplan: stappenplan ‘Een blog bijhouden’. Maak -voordat je begint- eens een inschatting van hoeveel tijd je kwijt denkt te zijn met het maken van de blog. Schrijf het op. Bekijk achteraf of jouw inschatting overeenkomt met de tijd die je daadwerkelijk aan je blog hebt besteed.

Komt de geschatte tijd overeen met de tijd die je daadwerkelijk in de blog hebt gestoken? Hoe komt het?

Actietip 2:

Leef een week lang als vlogger. Hoe je dit doet? Onlinejuf heeft het voor jou uitgewerkt in een overzichtelijk stappenplan: stappenplan ‘Vloggen’. Maak -voordat je begint- eens een inschatting van hoeveel tijd je kwijt denkt te zijn met het maken van de vlogs. Schrijf het op. Bekijk achteraf of jouw inschatting overeenkomt met de tijd die je daadwerkelijk aan je vlogs hebt besteed.

Komt de geschatte tijd overeen met de tijd die je daadwerkelijk in de vlog hebt gestoken? Hoe komt het?

 

Gebruikte bronnen:

Wikipedia – Influencer Marketing

Youtube – NOS Jeugdjournaal

Scroll naar boven